Wicked vragen

Articuleer de paradoxale uitdagingen die een groep moet aangaan succesvol te zijn

Wat geweldig dat we een paradox hebben ontmoet. Nu hebben we enige hoop vooruitgang te boeken.

Niels Bohr

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Je kunt innovatieve actie starten en ondertussen het “ja, maar …” en “of-of” denken verminderen. Wicked vragen betrekt iedereen in een scherper strategisch denken door verwarde uitdagingen en mogelijkheden te onthullen die niet intuïtief voor de hand liggend zijn. Ze brengen paradoxale, maar complementaire krachten aan het licht die constant gedrag beïnvloeden en die vooral belangrijk zijn tijdens veranderingsinspanningen. Wicked vragen maken het mogelijk om veilig de spanning bloot te leggen tussen onderhandelde strategieën en omstandigheden op de vloer en om de waardevolle strategieën te ontdekken die diep verborgen liggen in paradoxale wateren.

5 structurele elementen – Minimum Specificaties

1. Uitnodiging structureren

  • Vraag: “Welke tegengestelde, doch complementaire strategieën moeten we tegelijkertijd nastreven om succesvol te zijn?

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Groepen van 4 tot 6 stoelen met of zonder kleine ronde tafels
  • Papier voor opname

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen die betrokken is bij het werk of onderwerp is inbegrepen
  • Iedereen heeft een gelijke kans om bij te dragen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Individueel
  • Kleine groepen (6 personen of kleiner)
  • Hele groep

5. Volgorde van stappen en tijdsindeling

  • Introduceer het concept van Wicked-vragen en een paradox. Illustreer met een paar voorbeelden van Wicked-vragen. 
  • Geef het volgende sjabloon: “Hoe komt het dat we… en we zijn… tegelijkertijd?”
  • Vraag om de zin te voltooien door de twee tegengestelde strategieën in te voegen die in het spel zijn (5 minuten).
  • Eerst alleen dan in kleine groepjes, genereert elke deelnemer paren van tegenstellingen of paradoxen in het spel in zijn of haar werk met behulp van het Wicked-vragen-formaat (5 minuten).
  • Elke groep selecteert de meest impactvolle Wicked-vraag. Alle geselecteerde Wicked-vragen worden gedeeld met de hele groep (5 minuten).
  • De hele groep kiest de krachtigste en verfijnt verder de Wicked vragen (10 minuten).

WAAROM? doeleinden

  • Beschrijf de rommelige realiteit van de situatie terwijl je de collectieve verbeeldingskracht benut
  • Ontwikkel innovatieve strategieën om vooruit te komen
  • Vermijd wilde of “bipolaire” schommelingen in beleid en actie
  • Evalueer beslissingen: “Gaan we de ene of de andere kant op of gaan we naar beide?”
  • Ontsteek creatieve spanning, bevordert meer vrijheid en verantwoordelijkheid terwijl het ontdekkingsproces zich ontvouwt

Tips en valkuilen

  • Zorg ervoor dat deelnemers beide kanten van de paradox in een waarderende vorm uitdrukken: “Hoe komt het dat we ____ zijn en we tegelijkertijd _______ zijn?” En niet in tegenstelling van elkaar
  • Gebruik een verscheidenheid aan voorbeelden om de paradoxale kenmerken toegankelijk te maken
  • Werk in snelle cycli, faal vooruit als je de vragen perfect Wicked maakt
  • Vermijd vervelende vragen die de schuld aanwijzen of aan één kant uit balans zijn. Hier is een voorbeeld van een vervelende vraag: “Hoe kunnen we ons concentreren op onze klanten wanneer we meer en meer tijd moeten besteden aan de bureaucratie van het hoofdkantoor?”
  • Vermijd datavragen die met meer analyse kunnen worden beantwoord
  • Nodig deelnemers uit om anderen mee te nemen in het “Wicked” maken van hun vragen
  • Maak gebruik van veldervaring; vraag: “Wanneer heb je opgemerkt dat deze twee dingen tegelijkertijd waar zijn?
  • Er zijn geen snelle oplossingen voor Wicked-vragen en je moet misschien regelmatig terugkeren naar de uitdaging met extra ronden met Wicked-vragen
  • Vaak zijn een handjevol mensen zeer bekwaam in het genereren van Wicked-vragen: laat ze stralen en de rest van de groep inspireren!

Riffs en variaties

Voorbeelden

  • Voor ouderschapsadvies: “Hoe komt het dat u uw kinderen opvoedt om heel loyaal te zijn / gehecht aan de familie en zeer onafhankelijke personen tegelijkertijd?
  • Om leiders te helpen ontdekken hoe ze iedereen kunnen betrekken bij het stoppen van infecties: “Hoe bent u als leiding voor infectiebeheersing opgevoerd en teruggetreden om een ​​eenheid te helpen meer verantwoordelijkheid te nemen voor preventiepraktijken?
  • Voor het beheer van grote wereldwijde operaties: “Hoe is het dat we altijd en nooit hetzelfde zijn… een organisatie met een unieke wereldwijde identiteit en we zijn uniek aangepast aan elke lokale omgeving? Hoe komt het dat we geïntegreerd en autonoom zijn? “
  • Voor een functionele afdeling, zoals HR, financiën, juridisch etc., om de Wicked-vragen aan het licht te brengen die de essentie van de functie vastleggen in de context van de organisatie van de afdeling
  • Voor het opduiken van persoonlijke Wicked-vragen, bijvoorbeeld met betrekking tot iemands relatie met een andere persoon of in verband met een persoonlijke uitdaging. Bijvoorbeeld: “Hoe komt het dat ik tegelijkertijd ben toegewijd aan mijn werk en volledig aanwezig ben voor mijn familie?

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door professoren Brenda Zimmerman (zie Edgeware) en Scott Kelso (zie The Complementary Nature).