Waarderende interviews

Ontdekken en voortbouwen op de basisoorzaken van succes

Wat wordt mogelijk gemaakt?

In minder dan een uur kan een groep van elke grootte de lijst met voorwaarden genereren die essentieel zijn voor het succes ervan. Je kunt spontane impulsen en inzichten voor positieve verandering binnen de organisatie vrijmaken als ‘verborgen’ succesverhalen worden onthuld.

Positieve beweging wordt aangewakkerd door de zoektocht naar wat nu werkt en door het blootleggen van de grondoorzaken die succes mogelijk maken. Groepen worden geactiveerd terwijl ze hun succesverhalen delen in plaats van de gebruikelijke deprimerende praatjes over problemen.

Verhalen uit het veld bieden een sociaal bewijs van lokale oplossingen, veelbelovende prototypen en verspreide innovaties, terwijl ze gegevens leveren voor het herkennen van succespatronen. Je kunt de neiging van organisaties om te weinig te investeren in sociale ondersteuning die succes genereren overwinnen en die tegelijkertijd te veel nadruk leggen op financiële steun, tijd en technische assistentie.

5 structurele elementen – Minimum Specificaties

1. Uitnodiging structureren

  • Vraag: “Vertel alsjeblieft een verhaal over een tijd dat je met anderen aan een uitdaging werkte en je bent trots op wat je hebt bereikt. Wat is het verhaal en wat maakte het succes mogelijk? Stel het bij voorkeur samen met iemand die je niet goed kent.

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Onbeperkt aantal groepen
  • Stoelen voor mensen om in paren te zitten, face-to-face; geen tafels nodig.
  • Papier voor deelnemers om aantekeningen te maken
  • Flip-over om de verhalen en activa / voorwaarden vast te leggen

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen is inbegrepen
  • Iedereen heeft dezelfde tijd en gelegenheid om bij te dragen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Eerst per paar, dan groepen van 4.
  • Moedig groepen aan om divers te zijn

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Beschrijf de volgorde van stappen en geef een thema op of welk soort verhaal de deelnemers moeten vertellen (3 minuten)
  • Per paar nemen de deelnemers om de beurt een interview af en vertellen ze een succesverhaal, waarbij ze letten op wat het succes mogelijk maakte (7-10 minuten elk; 15-20 minuten totaal).
  • In groepen van 4 vertelt elke persoon het verhaal van zijn of haar partner. Vraag de deelnemers te luisteren naar patronen in omstandigheden / middelen die het succes ondersteunen en er nota van te nemen (15 minuten. voor groepen van 4).
  • Verzamel inzichten en patronen voor de hele groep om te zien op een flip-over. Vat zo nodig samen. (10-15 minuten)
  • Vraag: “Hoe investeren we in de middelen en omstandigheden die succes bevorderen?” En “Welke kansen zie je om meer te doen?” Gebruik 1-2-4-iedereen om de vragen te bespreken (10 minuten).

WAAROM? doeleinden

  • Genereer constructieve energie door te beginnen met een positieve noot.
  • Leg stilzwijgende kennis over succesvolle veldervaringen vast en verspreid deze.
  • Onthul het pad voor het gelijktijdig behalen van succes voor een hele groep
  • Door positief gedrag te verwachten, kun je ze naar voren brengen (Pygmalion-effect)
  • Moedig peer-to-peer leren aan, wederzijds respect en community-building.
  • Geef toestemming om complexe of rommelige uitdagingen te verkennen
  • Maak een nieuw enerverend groepsverhaal, bijvoorbeeld ‘hoe we orde scheppen uit chaos!’
  • Herhaling van interviews in snelle cycli kan wijzen op positief afwijkende lokale innovaties

Tips en valkuilen

  • Flip malaise en negatieve thema’s om “Wanneer is het gelukt, zelfs op een bescheiden manier?”
  • Begin met: “Vertel me een verhaal over een tijd waarin …”
  • Vraag mensen om een ​​titel te geven aan het verhaal van hun partner
  • Nodig aanvullende gepaarde interviews uit voordat u patronen opbouwt
  • Nodig deelnemers uit om op te merken wanneer ze een oordeel vormen (over wat goed of fout is) of een idee over hoe ze kunnen helpen, en vervolgens om “het te laten gaan”
  • Maak de verhalen en patronen zichtbaar voor iedereen
  • Meer informatie van “Appreciative Inquiry” op http://appreciativeinquiry.case.edu/

Riffs en variaties

  • Grafisch verslag van verhaaltitels en voorwaarden / activa op een groot wandtapijt
  • Schrijf een aantal van de meest inspirerende verhalen op en publiceer deze
  • Maak verhalen die deelnemers helpen een sprong te maken van een klein voorbeeld van gedragsverandering naar een brede verandering in waarden of een verschuiving in toewijzing van middelen – of beide! Biedt een voorbeeld.
  • Volg hoe de verhalen beginnen te vullen en breng de visie van de groep tot leven
  • Groepen van acht in plaats van vier zijn een optie
  • Volg met Minimum Specificaties, verken de must-do’s en “must not do’s” die nodig zijn voor toekomstig succes

Voorbeelden

  • Om klantgerichtheid tot leven te brengen met “verhalen waarin u een creatieve en positieve interactie met een klant had”
  • Voor het herzien van collegecursussen met “verhalen wanneer een cursus of leerervaring een grote invloed op je leven had”
  • Voor het herstellen van een relatie tussen een patiënt en een arts met “verhalen waarin je openlijk verantwoordelijk bent voor het maken van een medische fout”
  • Voor het opbouwen van vertrouwen en moraal in een NGO met “verhalen die je hier op kantoor hebt ervaren. Wat maakte dat mogelijk? “
  • Voor verder kijken dan de lancering van een transformatie-initiatief met “verhalen over eerste successen in het veld die onze strategie voor de komende twee jaar kunnen leiden”

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door en aangepast door professor David Cooperrider, Case Western Reserve University, en consultant Dr. Tony Suchman.