Onthul inzichten en paden voorwaarts door non-verbale expressie.
Een levendige fantasie dwingt het hele lichaam te gehoorzamen.
Aristoteles
Wat wordt mogelijk gemaakt?
U kunt mensen helpen toegang te krijgen tot verborgen kennis, zoals gevoelens, attitudes en patronen die moeilijk met woorden kunnen worden uitgedrukt. Wanneer mensen moe zijn, hun hersenen zijn vol, en ze hebben de grenzen van het logisch denken bereikt, kunt u hen helpen door ideeën te uiten die buiten het logisch denken liggen, en het stap voor stap begrip van wat er mogelijk is. Verhalen over individuele of groepstransformaties kunnen worden verteld met vijf eenvoudig te tekenen symbolen die universele betekenissen hebben. De speelse geest van het samen tekenen geeft aan dat meer mogelijk is en veel nieuwe antwoorden verwacht mogen worden.
Samen tekenen snijdt door de cultuur van overdreven vertrouwen over wat mensen zeggen en schrijven dat de opkomst van nieuwigheden beperkt. Het biedt ook een nieuwe manier van uitdrukken voor sommige mensen wiens ideeën anders niet zouden opduiken.
5 structurele elementen – Minimum Specificaties
1. Uitnodiging structureren
- Nodig deelnemers uit om een verhaal te vertellen over een uitdaging waarmee ze worden geconfronteerd, of een gemeenschappelijke uitdaging, waarbij slechts vijf symbolen en geen woorden worden gebruikt
2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn
- Een open muur met papier of ezels met blanco pagina’s in flip-over papier
- Markers op waterbasis; zachte pastelkleuren als je met vele kleuren wilt werken
3. Hoe participatie wordt verdeeld
- Iedereen is opgenomen omdat de vijf symbolen eenvoudig door iedereen kunnen worden getekend
- Alle deelnemers maken hun individuele tekeningen tegelijkertijd
4. Hoe groepen zijn samengesteld
- Individueel om de tekening van de symbolen te oefenen
- Individueel om eerste en tweede concepten van hun tekeningen te maken
- Kleine groepen van 1-4 anderen om de tekeningen te interpreteren
- Hele groep voor debrief (met 1-2-4-iedereen voor grote groepen)
5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing
- Introduceer het idee om samen te tekenen door de betekenis van elk symbool te tekenen en te beschrijven (5 minuten-.
- Cirkel = heelheid;
- Rechthoek = ondersteuning;
- Driehoek = doel;
- Spiraal = verandering;
- Ster-persoon [equidistant kruis] = relatie
- Nodig de deelnemers uit om te oefenen met het tekenen van de vijf symbolen: cirkel, rechthoek, driehoek, spiraal, sterpersoon (5 minuten).
- Nodig deelnemers uit om de symbolen te combineren om de eerste versie van een verhaal te maken, individueel en zonder woorden te werken, over ‘de reis’ van het werken aan een uitdaging of een innovatie (10 minuten).
- Nodig deelnemers uit om een tweede concept te maken, waarin ze hun verhaal verfijnen door de grootte, plaatsing en kleur van de symbolen te dramatiseren (10 minuten).
- Vraag de deelnemers om een ander individu of hun kleine groep uit te nodigen om hun tekeningen te interpreteren. Herinner hen eraan dat de persoon die de tekening heeft gedaan, niet spreekt (5 minuten).
- Vraag de hele groep: “Samen, wat onthullen de tekeningen?” Gebruik 1-2-4-iedereen met grotere groepen (5 minuten).

WAAROM? doeleinden
- Onthul inzicht of begrip dat niet toegankelijk is met verbale of lineaire methoden
- Put uit alle bronnen van kennis voor innovatie (expliciet, stilzwijgend, latent / opkomend)
- Signaal dat een zoektocht of reis op zoek naar nieuwe ontdekkingen aan de gang is
- Ontwikkel en verdiep gedeeld begrip van een visie of complexe dynamiek
- Creëer nauwere verbindingen tussen groepsleden
Tips en valkuilen
- Herinner de deelnemers eraan dat de tekening niet het object is door te zeggen: “Verfijnde tekenvaardigheden zijn niet nodig – haal uw behoefte aan perfectie weg! Een kinderlijke tekening ziet er speels uit en spreekt tot de verbeelding van anderen! “
- Help niet te veel met tekenvaardigheden
- Help deelnemers te accepteren wat er in de tekeningen te voorschijn komt (er zijn vaak verrassingen)
- Teken of presenteer een voorbeeld van een verhaal dat anderen helpt een sprong van begrip te maken
- Leg de deelnemers vast die tekenen met camera’s en videorecorders
- Keer terug naar de tekeningen wanneer u opnieuw als een groep opnieuw bijeenkomt
- Vergeet niet dat tekenen krachtig therapeutisch kan zijn; wees voorbereid op emotionele reacties
Riffs en variaties
- Eén persoon kan gesprekken tijdens een vergadering visueel in kaart brengen (voeg woorden toe als dit moet)
- Begin klein: gebruik één vel papier om te beginnen
- Voor deelnemers kunnen computertabletten in plaats van papier worden gebruikt om te leren hoe ze een verhaal vertellen met de vijf symbolen op hun tablet
- Gebruik de Hero’s Journey als een sjabloon voor de verhalen
- Gebruik als een sjabloon een voortgang van status-quo, een oproep naar nieuwigheid, ontdekking, validatie, vroege acceptatie en verspreiding
Voorbeelden
- Voor een verfrissende verandering van tempo in een lange vergadering wanneer een creatieve burst nodig is
- Wanneer er sterke verschillen in perspectief zijn en de groep in een sleur zit
- Voor visuele facilitatie van een vergadering of conferentie, waar tekeningen worden gemaakt terwijl het gesprek verloopt
- Voor het onthullen van obscure of verborgen relaties bij het werken aan een complex project (bijv. Een promovendus had een eureka-moment via Samen Tekenen)
- Voor het helpen van een visie tot leven komen (met name voor visueel georiënteerde mensen)
- Voor individueel werk: stilzwijgende of latente benaderingen van een uitdaging visualiseren
Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door David Sibbet (The Grove) en Angeles Arrien (zie Signs of Life).
