Begrijpen hoe embedded systemen interactief, evoluerend, verspreidend innovatief en transformerend werken.
Als een levend systeem aan een slechte gezondheid lijdt, is de remedie om het met meer met zichzelf te verbinden.
Francisco Varella
Wat wordt mogelijk gemaakt?
U kunt een grote groep mensen helpen obstakels en kansen te identificeren voor het verspreiden van ideeën of innovaties op vele niveaus.
Panarchy stelt mensen in staat te visualiseren hoe systemen zijn ingebed in systemen en helpt hen te begrijpen hoe deze onderlinge afhankelijkheden de verspreiding van veranderingen beïnvloeden. Deelnemers worden meer alert op kleine veranderingen die kunnen helpen bij het verspreiden van ideeën naar andere systeemniveaus; ze leren hoe verschuivingen op grotere of lagere systeemniveaus middelen vrijmaken om hen op een ander niveau te helpen.
Met een betere waardering van de Ecocycle-dynamiek in het spel, creëert de groep “opportuniteit mogelijkheden” voor innovaties om zich over verschillende niveaus en over grenzen heen te verspreiden.
5 structurele elementen – Minimum Specificaties
1. Uitnodiging structureren
- Nodig deelnemers uit om te identificeren wat bijdraagt aan het bestaan van een uitdaging op niveaus boven en onder hen. Vraag hen ook om verschillende strategieën en kansen voor verandering te specificeren binnen elk niveau en op meerdere niveaus.
2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn
- Een kamer met een onbelemmerde vlakke muur en open ruimte voor deelnemers om comfortabel voor de muur te staan
- Een lege hand-out van de Panarchie-grafiek
- Een grote wall-poster of flip-chart versie van de Panarchie-grafiek
- Post-it notities voor elke deelnemer
- Flip-over-pagina’s voor de Panarchie-afbeelding
3. Hoe participatie wordt verdeeld
- Iedereen die betrokken is bij het verspreiden van een transformatie of innovatie-inspanning is inbegrepen
- Iedereen heeft een gelijke kans om bij te dragen
4. Hoe groepen zijn samengesteld
- Individuen, paren, groepen van 4, hele groep: 1-2-4-Alles
5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing
- Introduceer het idee van de Panarchie (en de Ecocycle indien nodig). Geef een voorbeeld, zoals de MRSA-infectie Panarchie in onderliggend materiaal hieronder, en deel een blanco Panarchie-diagram uit aan elke deelnemer (5 minuten).
- Nodig deelnemers uit om individueel te werken om de reeks systeemniveaus te genereren die de verspreiding van hun ideeën / innovatie in drie stappen beïnvloeden.
- Eerste stap alleen om een lijst met factoren te maken door te vragen: “Wat zijn de kleinste tot de grootste factoren die uw / onze kansen op succes beïnvloeden?” Inclusief micro (deeltjes, individuele personen, teams), meso (organisaties, netwerken) en macro- (cultuur, politiek, mythen) factoren die bijdragen aan het bestaan van de uitdaging die wordt aangepakt (5 minuten)
- Tweede stap in paren om de factoren in niveaus te “vertalen” en labels voor elk niveau te maken (4-7 niveaus zijn voldoende) (10 minuten).
- Derde stap in groepen van vier om hun niveaus te vergelijken en hun grafiek af te ronden met Post-its (10 minuten).
- Als er meerdere groepen van vier zijn, maakt u een enkele grafiek door elke groep uit te nodigen om niveaus te plaatsen die niet eerder zijn opgenomen in de grotere grafiek (10 minuten).
- Nodig deelnemers uit om in groepen van vier te werken om de volgende vragen te beantwoorden: “Op welke niveaus zijn tot nu toe aandacht en middelen geïnvesteerd? Welke niveaus zijn genegeerd? Wat weet ik / wij van de status en de dynamiek in het spel op de verschillende niveaus?” (10 minuten).
- Deel in de hele groep reflecties van een paar groepen (5 minuten).
- Vraag groepen van twee of vier om een verdieping diepgaand te verkennen met de Ecocycle. Elke groep moet een van de 4-7 niveaus kiezen. Verspreid mensen met ervaring op de verschillende niveaus van die groepen. Vraag: “Wat is op dit niveau op dit moment aan de hand en welke acties worden er genomen om de uitdaging aan te gaan die onze innovatie aanpakt? Is het antwoord op de uitdaging in een ondernemende, bureaucratische / management-, heretische- of hernieuwings-fase? “Maak een ruwe schets van Ecocycle-beoordelingen voor dit niveau (15 minuten).
- Verzamel de Ecocycle-beoordelingen van de groepen. Elke groep presenteert de Ecocycle-beoordeling van hun niveau kort. (10 minuten).
- In kleine groepen brainstormen over een lijst met obstakels en mogelijkheden met betrekking tot het verspreiden van ideeën / innovaties. Vraag: “Kijkend naar boven en beneden in de niveaus, welke kansen en obstakels zie je voor veranderingen over de niveaus heen? Welke vensters voor nieuwe ideeën openen zich boven? Welke hulpbronnen stromen naar beneden van de creatieve vernietiging die zich hierboven ontvouwt? Welke kleinschalige ontwikkelingen van onderen verstoren het niveau erboven?” Moedig de groepen aan om wild te gaan en plezier te maken (15 minuten).
- Geef prioriteit aan de kansen en obstakels die zich voordoen (10 minuten).
- Voor elke gelegenheid en elk obstakel op je lijst, maak je een eerste-actie-stap met 1-2-4 door te vragen: “Welke actie kan je onmiddellijk nemen om niveaus boven en onder je te beïnvloeden?” En: “Wie ken je dat heeft invloed? op meer dan één niveau tegelijkertijd?” (10 minuten)
- Deel actiestappen met de hele groep door Post-it-notities te plaatsen op elk niveau van het grote Panarchie-diagram (15 minuten).
- Nodig de groep uit om de grafiek van dichtbij te bekijken. Gebruik “Wat? Dus wat? Wat nu?” alle mogelijke volgende stappen begrijpen en prioriteit geven (15 minuten).
- Herzien en update de Panarchie-grafiek periodiek terwijl de groep blijft werken om zijn innovatie te verspreiden.
WAAROM? doeleinden
- Identificeer een mix van strategieën op meerdere niveaus om transformatie-inspanningen vooruit te helpen
- Creëer een kans voor mensen van veel verschillende niveaus om samen te werken
- Bereid je voor op serendipiteit wanneer opportuniteiten zich voordoen Identificeer mensen die levels overspannen en kan de groep vooruit helpen
- Help een hele groep om het hele plaatje te zien (bos EN de bomen EN de bioregio)
- Creëer veerkracht en onderdruk verstoringen door samen te reorganiseren
Tips en valkuilen
- Gebruik 1-2-4-iedereen voor alle of de meeste stappen, zelfs als het een karwei is: het doel is om ALLE kansen en obstakels op ALLE niveaus te identificeren!
- Mensen of perspectieven van elk niveau opnemen (hoe meer deelnemers, hoe beter)
- Kijk om te onderzoeken wanneer je onbekend bent met dynamica op kleinere en grotere schaal
- Verwaarloos de geschiedenis niet en haar rol bij het definiëren van wat mogelijk is op elk niveau.
- Zie de bijdragen van professor Frances Westley aan de SIG Knowledge Hub over opschalen (http://sigknowledgehub.com/2012/05/01/introductio-to-scaling/) voor meer informatie, haar werk in Panarchie: Understanding Transformations in Human and Natural Systemen (Gunderson en Holling, eds.)
Riffs en variaties
- String samen met Ecocycle, 1-2-4-iedereen, Wat Ik Van Je Nodig Heb, Social Network Webbing, Interview met een beroemdheid
- W³ (Wat?, dus wat?, En nu wat?) kan helpen om gerichte actiestappen te stimuleren
- Gebruik Panarchie voor individuen door te vragen: “Wat draagt bij aan het bestaan van je uitdaging op niveaus boven en onder je niveaus? Welke elementen bestendigen de uitdaging waarmee je wordt geconfronteerd? Wat zijn de verschillende snelheden voor het bewerkstelligen van wijzigingen op elk van de niveaus?“
- Link naar de video “Trophic Cascades” over de invloed van wolven op de transformatie van rivieren in Yellowstone Park.
Voorbeelden
- Autochtone schoolbesturen hebben hun studenten onderwijsopleidingen geboden met innovaties, variërend van het adviseren van individuele studenten tot het verdrijven van sociale mythes
- Voorvechters van veiligheid in een ziekenhuis planden de verspreiding van hun innovaties op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau
- Foundation Grantees gepland verspreiding van hun rampen-paraatheid innovaties van prototype tot nationale adoptie
- Een individuele kunstenaar schetste hoe haar werk veranderingen op verschillende schalen kan beïnvloeden
Attributie: Aangepast door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless van het werk van professor Frances Westley (zie bijv. Gunderson en Holling, Panarchy: Understanding Transformations in Human and Natural Systems)