Interview met een beroemdheid

Verbind de ervaring van leiders en experts met mensen die de feitelijke uitdaging hebben.

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Je kunt een grote groep mensen in staat stellen contact te leggen met een leider of een expert (de “beroemdheid”) als persoon en de nuances begrijpen van hoe die persoon een uitdaging benadert.

Met een goed ontworpen interview kun je van wat anders een passieve, vaak saaie presentatie zou maken, een persoonlijk verhaal maken dat vermakelijk is, waardevolle kennis overdraagt en het volledige scala aan rationele, emotionele en ethische / morele dynamiek in het spel onthult. Je kunt het interview vaak veranderen in een uitnodiging tot actie, waarbij je alle elementen uithaalt die nodig zijn om de verbeeldingskracht van de deelnemers te prikkelen en samenhangende actie aan te moedigen.

Vijf structurele elementen – Minimum Specificatie

1. Uitnodiging structureren

  • Nodig de beroemdheid uit om zijn of haar formele presentatie of toespraak los te laten en de hardere vragen van ieders brein te beantwoorden in een casual “talkshow” -formaat
  • Nodig groepsleden uit om te luisteren, kijk naar de persoon achter de beroemdheid en schrijf vragen op die je bedenkt met collega’s

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Interviewer en beroemdheid aan de voorzijde van de kamer, waar iedereen de interactie kan zien en horen (gebruik van microfoons, barkrukken of woonkamer meubels aanbevolen)
  • Onbeperkt aantal mensen in een ruimte waar ze kunnen zitten om het interview te bekijken en daarna kleine groepen vormen (zitplaatsen in theaterstijl zijn OK)
  • Index kaarten of post-its om vragen te verzamelen gegenereerd via 1-2-4

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Deel 1, interview: iedereen heeft een equivalente gelegenheid om te luisteren
  • Deel 2, vragen: iedereen heeft een equivalente gelegenheid om met elkaar in contact te komen om vragen te formuleren

4. Hoe groepen worden samengesteld 

  • Hele groep voor interview
  • Individuen, paren, kleine groepen voor 1-2-4 om vragen te genereren

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Interviewer verwelkomt en introduceert de beroemdheid en het onderwerp dat besproken moet worden (3 minuten)
  • Interviewer stelt vragen die het publiek zou moeten vragen (zowel humor als diepgang zijn gepast). (15-30 minuten)
  • Nodig deelnemers uit om extra vragen te genereren in een 1-2-4 gesprek en vervolgens post-its of index kaarten te noteren. (5-10 minuten)
  • Interviewer bekijkt de kaarten met vragen, zoekt patronen en stelt aanvullende vragen aan de beroemdheid. (5-10 minuten)
  • Interviewer sluit af met laatste opmerkingen, bedankt de beroemdheid voor het interview. (1 minuut)

WAAROM? doeleinden

  • Maak of versterk een verbinding tussen een expert of leider en een publiek
  • Geef inhoud en diepte aan een onderwerp
  • Vermijd saaie lezingen en PowerPoint-presentaties
  • Betrek elk individu bij het genereren van vragen voor verdere verkenning
  • Geef een licht op de persoon achter de functie of expertise
  • Breng grote concepten tot leven met verhalen die in het interview naar voren komen

Tips en valkuilen

  • Een goede reeks startvragen is: wat heeft u voor het eerst geïnspireerd in dit werk? Wat daagt je uit in dit werk? Wat houdt je bezig in dit werk? Wat hoop je dat er voor ons kan gebeuren in dit werk?
  • Geef vooraf de vragen aan de beroemdheid
  • Stuur indien mogelijk vooraf achtergrondmateriaal naar deelnemers
  • Sta niet toe dat de introductie een minilectuur wordt
  • Interview vragen moeten niet triviaal of eenvoudig te beantwoorden zijn
  • De interviewer moet herhaaldelijk vragen naar verhalen en concrete details die concepten illustreren
  • De interviewer kan de beroemdheid vragen: “Waarom is _____ belangrijk voor JOU (niet voor de grotere organisatie of het systeem)?

Riffs en variaties

  • Veel plezier met riffs uit het genre van de talkshow: kanaal Oprah, Stephen Colbert of je favoriete interviewer met beroemdheden
  • De interviewer kan onderzoek doen voorafgaand aan de sessie, waarbij de deelnemers wordt gevraagd: “Wat wilt u weten maar zou u niet durven vragen? Wat is het belangrijkste dat je wilt weten over deze persoon of het komende werk? “
  • Gebruik een storytelling-sjabloon om uw interview te structureren (bijvoorbeeld de Heldenreis).
  • Ga voor strategiesessies dieper in op uitdagingen door te vragen: wat gebeurt er om ons heen dat creatieve aanpassing vereist? Wat gebeurt er als we niets doen? Gezien ons doel, wat lijkt nu mogelijk? Als onze huidige strategieën gisteravond werden uitgewist, welke delen daarvan zou u vandaag dan terugbrengen?
  • Gebruik met virtuele groepen. Voer het stem / video-interview uit terwijl u alle andere deelnemers uitnodigt om vragen en opmerkingen in paren of groepen te ontwikkelen. Deel de beste vragen via de chatfunctie met ‘alles’ wanneer het interview is voltooid.
  • String samen met Gebruikerservaring Leerbokaal, Open Space, Ontdekking en Actiedialoog en Wat Ik Van Je Nodig Heb

Voorbeelden

  • Voor een leider of leiders om een ​​nieuw initiatief te lanceren
  • Om een ​​nieuwe leider die binnenkomt in de organisatie te verwelkomen en te leren kennen
  • De bijdragen van een expert personaliseren en verdiepen
  • Voor het debriefen van de ervaring van een paar deelnemers aan een belangrijk evenement
  • Als een alternatief voor een case-study presentatie: de interviewer helpt het verhaal en de lokale context onder de analyse te doen herleven

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door serieus speelse improvisatoren in Venezuela.