Improv prototyping

Ontwikkel effectieve oplossingen voor chronische uitdagingen terwijl je serieus plezier hebt.

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Je kunt een groep betrekken om te leren en snel te verbeteren door tegelijkertijd op drie kennisniveaus te werken:

  • (1) expliciete kennis gedeeld door de deelnemers;
  • (2) stilzwijgende kennis ontdekt door het observeren van elkaars prestaties;
  • en (3) latente kennis, d.w.z. nieuwe ideeën die naar voren komen en gezamenlijk worden ontwikkeld.

Deze krachtige combinatie kan de bron zijn van transformatie ervaringen en is tegelijkertijd serieus leuk. Deelnemers identificeren en handelen oplossingen uit voor chronische of ontmoedigende problemen. Een gevarieerde mix van mensen wordt uitgenodigd om eenvoudige elementen te dramatiseren die werken om een probleem op te lossen. Innovaties die worden weergegeven in de Improv-schetsen worden stapsgewijs samengesteld uit stukken of brokken die afzonderlijk of samen kunnen worden gebruikt.

Het is een speelse manier om heel serieus werk gedaan te krijgen!

Vijf structurele elementen – Minimum Specificaties

1. Uitnodiging structureren

  • Nodig de deelnemers uit om een ​​frustrerende chronische uitdaging in hun werk te identificeren en vervolgens op speelse wijze te experimenteren, nieuwe wegen te vinden en betere manieren te ontdekken om de uitdaging aan te gaan door de situatie en mogelijke oplossingen uit te werken.

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Een open ruimte of podium aan de voorkant of in het midden van een kamer
  • Indien nodig, rekwisieten voor de scène of scènes die worden aangeboden
  • Kleine clusters van stoelen om alle deelnemers te huisvesten

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen wordt opgenomen als spelers of waarnemers
  • Een paar vrijwilligers om “spelers” te zijn
  • Alle anderen fungeren als waarnemers en beoordelaars, en vervolgens co-creatieve spelers

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Een kleine groep spelers op “het podium”
  • Alle anderen, de waarnemers, in kleine groepen vooraan of rondom het podium

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Leg uit wat er zal gebeuren en beschrijf de volgorde van de stappen (2 minuten)
  • Stel de fase in door het scenario te beschrijven dat zal worden uitgevoerd en de verschillende rollen (3 minuten)
  • Spelers op het podium voeren de scène uit (3-5 minuten)
  • Elke kleine waarnemersgroep debriefs met 1-2-4-iedereen om succesvolle en niet-geslaagde “chunks” te identificeren van de scène die ze net hebben waargenomen (5 minuten)
  • Elke waarnemersgroep combineert de succesvolle brokken vervolgens in een nieuw prototype en vrijwilligers van binnen de groep spelen het nieuwe prototype alleen voor hun eigen groep (5 minuten)
  • Deelnemers van een van de observatiegroepen die oordelen dat ze een verbeterde prototype-vrijwilliger hebben om op het podium te komen en hun versie voor de hele groep uit te voeren (3-5 minuten)
  • Ga door met zoveel rondes als nodig is om te komen tot een of meer prototypen die goed genoeg zijn om in de praktijk te brengen.

WAAROM? doeleinden

  • Laat mensen zich een weg banen naar een nieuwe manier van denken: Improv Prototyping is een repetitie voor het echte leven
  • Breek een taak die ontmoedigend is in kleinere stukjes
  • Betrek en concentreer ieders verbeeldingskracht op het oplossen van rommelige uitdagingen
  • Doorbreek bevroren of resistent gedrag
  • Creëer een boeiend en leuk alternatief voor droge of niet-productieve training
  • Werk over functionele en disciplinaire belemmeringen
  • Help mensen te leren van leeftijdsgenoten die gedrag vertonen dat het probleem oplost

Tips en valkuilen

  • Wees zo inclusief als mogelijk: nodig iedereen in verschillende rollen uit om mee te doen
  • Teken betekenisvolle thema’s en dramatische lijnen voor elke scène uit Discovery & Action Dialogues en Simple Ethnography
  • Overweeg om drie ondersteunende rollen te maken, afhankelijk van de complexiteit van het scenario: stage manager, creative director en facilitator.
  • Herhaal scènes die niet tot de verbeelding spreken of nieuwe ideeën genereren
  • Nodig mensen uit om aannames en vooroordelen te laten varen door zichzelf in de schoenen van anderen te plaatsen, bijv. Dokterspelen verpleegkundige en verpleegkundig spelarts, hoogleraar studentenspelen
  • Nodig een creatief directeur uit om de spelers voorzichtig door te sturen als dat nodig is

Riffs en variaties

  • Met het doel om betere (of slechter) acties te ontdekken, moet je het publiek uitnodigen om de scène in kleine groepen af ​​te spelen. Begin met afzonderlijke kleine groepen die hun eigen geïmproviseerde Improvs opzetten en vervolgens face-off competities uitnodigen, beoordeeld door een “applaus-o-meter”
  • Link naar en combineer met Design StoryBoards, Shift & Share en Fishbow om gebruikers te helpen bij het verspreiden van de innovaties (specificeer wat is en wat zou kunnen zijn)

Voorbeelden

  • Trainers uit ziekenhuizen hebben Improv Prototyping gebruikt voor het vervangen van conventionele cursussen
  • Voor verkopers om nieuwe manieren uit te vinden om met hun klanten te communiceren
  • Voor managers om hun interacties te maken met mensen die aan hen productiever rapporteren
  • Voor zorgverleners om eind-van-leven en palliatieve zorg gesprekken met patiënten en familieleden te oefenen
  • Voor docenten om effectieve antwoorden te vinden op storend gedrag in de klas
  • Voor het trainen van jonge verpleegkundigen om hun positie te handhaven met betrekking tot veiligheidskwesties (zie “Gedragsverandering dramatiseren om infecties te stoppen” in deel drie: Verhalen uit het veld).

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door Antonas Mockus (voormalige burgemeester van Bogota) en Improv-artiesten.