Beoefen progressieve methoden om anderen te helpen, hulp te ontvangen en om hulp te vragen.
Je kunt iemand niet permanent helpen door voor hen iets te doen wat ze zelf kunnen en moeten doen.
Abraham Lincoln
Wat wordt mogelijk gemaakt?
Deelnemers kunnen inzicht krijgen in hun eigen patroon van interactie en gewoonten. Helpende heuristieken maken het voor hen mogelijk om te ervaren hoe zij kunnen kiezen om hun samenwerking met anderen te veranderen door gebruik te maken van een reeks praktische methoden.
Heuristieken zijn snelkoppelingen die mensen helpen identificeren wat belangrijk is bij het aangaan van een nieuwe situatie. Ze helpen hen een dieper inzicht in hun eigen interactiepatronen te ontwikkelen en sneller slimmere beslissingen te nemen. Een reeks korte uitwisselingen onthult heuristieken of eenvoudige vuistregels voor productieve hulp.
Probeer ze uit!
Vijf structurele elementen – Minimum Specificaties
1. Uitnodiging structureren
- Deelnemers uitnodigen om alle menselijke interacties te bekijken als aanbiedingen die worden geaccepteerd of geblokkeerd (zo zijn bijvoorbeeld Improv-artiesten getraind om alle aanbiedingen te accepteren)
- Vraag hen om te handelen, te reageren of vier patronen van interactie te observeren
- Nodig ze uit om na te denken over hun patronen en te overwegen om te verschuiven hoe ze hulp vragen, aanbieden en ontvangen
2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn
- Een willekeurig aantal deelnemers, staand
- Geen tafels in de weg van mensen die face-to-face staan!
3. Hoe participatie wordt verdeeld
- Iedereen heeft een gelijke kans om te leren en bij te dragen
- Deelnemers schakelen naar een van de drie mogelijke rollen naarmate de activiteit vordert
4. Hoe groepen zijn samengesteld
- Groepen van 3: twee deelnemers die face-to-face communiceren in de rollen van cliënt en coach plus één waarnemer
- Hele groep voor de debrief
5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing
- Leg uit dat er vier ronden van geïmproviseerde interacties van 1-2 minuten zullen zijn. Groepen kiezen één persoon om een ’klant‘ te zijn, een ander een ‘coach‘, waarbij het derde optreedt als ‘waarnemer‘. Rollen kunnen hetzelfde blijven of van ronde naar ronde veranderen. De vierde ronde wordt gevolgd door 5 minuten debriefing (2 minuten)
- Tijdens elke ronde deelt de persoon in de rol van cliënt een uitdaging waar hij of zij een passie voor heeft. Terwijl de waarnemer veel aandacht schenkt, reageert de coach in een reeks patronen die voor elke ronde als volgt anders is.
- Tijdens de eerste ronde is het antwoordpatroon “Stille aanwezigheid“: de coach accepteert alle aanbiedingen met medelijdend luisteren [zie de Bevrijdende structuur Gehoord, Gezien, Gerespecteerd (HSR)]. (2 minuten)
- Tijdens de tweede ronde is het antwoordpatroon “Geleide ontdekking“: de coach aanvaardt alle aanbiedingen en begeleidt onderzoek naar wederzijdse ontdekkingen (zie het Bevordering van de waardering van de Bevordering van de structuur). (2 minuten)
- Tijdens de derde ronde is het antwoordpatroon “Liefdevolle Provocatie“: de coach onderwerpt advies, accepteert en blokkeert wanneer nodig wanneer de coach iets ziet dat de cliënt niet ziet (zie de Bevrijdende Structuur Troika Consulting) (2 minuten)
- Tijdens de vierde ronde is het antwoord patroon “Mindfulness verwerken“: de coach en de cliënt accepteren alle aanbiedingen van elkaar, werken aan de top van hun intelligentie terwijl ze zien hoe nieuwe mogelijkheden worden versterkt (2 minuten)
- Bekijk de impact van alle vier de ondersteuningspatronen zoals ervaren door klanten, coaches en waarnemers (5 minuten)
- Op basis van de debrief, herhaalt u alle rondes of slechts enkele voor alle deelnemers om verschillende reactiepatronen te oefenen.
WAAROM? doeleinden
- Verminder / elimineer veelvoorkomende fouten en vallen wanneer mensen hulp geven of vragen
- Verander ongewenste hulppatronen, zoals: vroegtijdige oplossingen; onnodig advies; druk toevoegen om het gebruik van advies af te dwingen; te snel naar de volgende stappen gaan; te hard proberen niet te overdrijven
- Verander ongewenste vragen om hulppatronen zoals: wantrouwen; geen echt probleem delen; hulp aanvaarden zonder eigendom; op zoek naar validatie, geen hulp; kwalijk nemen dat hij niet genoeg krijgt
Tips en valkuilen
- Moedig mensen aan om van rol te veranderen in elke ronde
- Ontwikkel vertrouwen, vraag nederig, creëer klimaat van wederzijdse ontdekking
- Focus op patronen die de klant helpen zijn of haar eigen oplossingen te vinden (zelfontdekking in een groep)
- Negeer statusverschillen, de instelling, lichaamstaal, gedrag, subtiele signalen niet
- De eerste cyclus van vier rondes kan worden gebruikt als voorbereiding op een dieper werk op elk afzonderlijk patroon
- Laat de trio na de eerste cyclus de patronen kiezen waarop ze zich willen concentreren in hun groep
Riffs en variaties
- Nodig deelnemers uit om hun eigen profiel te maken, hun standaardpatronen zelf te identificeren en hun groeimogelijkheden
- Neem de helpende voortgang op in andere Bevrijdende Structuren die gericht zijn op geven en nemen: Troika Consulting, Wijze Menigte, Wat Ik Van Je Nodig Heb, Improv Prototyping, Eenvoudige Etnografie
- Begin met “leuke” patronen: neutraal (nulrespons) en blokkeren door negeren of onderbreken
Voorbeelden
- Wordt gebruikt wanneer “De Wijze Menigte” of “Wat Ik Van Je Nodig Heb” het beoogde doel van een groep niet bereiken, bijvoorbeeld wanneer deelnemers zijn gevallen in een van de ongewenste vragen om hulp of patronen
- Voor verpleegkundigen, coaches, leraren of iemand anders in de helpende beroepen om nieuwe relationele vaardigheden te vernieuwen en te leren
- Voor elke groep die werkt om de interprofessionele coördinatie te verbeteren
- Voor bevrijdende structuren: facilitators om dieper in onderliggende patronen te graven die dwars door veel bevrijdende structuren heen snijden
- Voor het uitbreiden van opties wanneer gefrustreerd met het proberen te helpen van een andere persoon
Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door auteur / professor Edgar Schein