Oefen diepgaander luisteren en empathie met collega’s.
Empathie verwijdert de belemmeringen naar actie op een manier die inclusief is. Het creëert kracht door samenwerking en co-creatie, en lost op wat geknoopt en gebonden is.
Dominic Barter
Wat wordt mogelijk gemaakt?
Je kunt de empathische capaciteit van deelnemers bevorderen om ‘in de schoenen van anderen’ te lopen. Veel situaties hebben geen onmiddellijke antwoorden of duidelijke oplossingen. Het herkennen van deze situaties en het reageren met empathie kan het ‘culturele klimaat’ verbeteren en vertrouwen tussen groepsleden opbouwen. “Gehoord, gezien, gerespecteerd” helpt mensen te leren reageren op manieren die niet te veel beloven of beheersen. Het helpt leden van een groep om ongewenste patronen op te merken en samen te werken bij het overschakelen naar meer productieve interacties. Deelnemers ervaren de praktijk van meer mededogen en de voordelen die dit teweegbrengt.
Vijf structurele elementen – Minimum Specificatie
1. Uitnodiging structureren
- Nodig deelnemers uit om een verhaal aan een partner te vertellen over een tijd dat ze voelden dat ze NIET werden gehoord, gezien of gerespecteerd.
- Vraag de luisteraars om onderbrekingen te vermijden anders dan het stellen van vragen zoals “Wat anders?” of “Wat is er daarna gebeurd?”
2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn
- Stoelen tegenover elkaar, een paar centimeter tussen de knieën
- Geen tafels
3. Hoe participatie wordt verdeeld
- Iedereen heeft op zijn beurt evenveel tijd om deel te nemen aan elke rol, als verteller en daarna als luisteraar
4. Hoe groepen zijn samengesteld
- Per paar voor het vertellen
- Daarna groepen van 4 om na te denken over wat er is gebeurd
5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing
- Introduceer het doel van “Gehoord, Gezien, Gerespecteerd”: oefenen luisteren zonder te proberen iets op te lossen of te oordelen. (3 minuten)
- Een voor een heeft elke persoon 7 minuten om een verhaal te vertellen over NIET gehoord, gezien of gerespecteerd worden. (15 minuten)
- Gesprekspartners delen de ervaringen van luisteren en verhalen vertellen: “Hoe voelde het om mijn verhaal te vertellen; hoe voelde het om naar je verhaal te luisteren?” (5 minuten)
- In een viertal delen deelnemers reflecties met 1-2-4 (eerst individueel, daarna per paar, daarna per 4) en vragen ze: “Welke patronen worden in de verhalen onthuld? Welk belang kent u toe aan het patroon?” (5 minuten)
- Als een hele groep reflecteren de deelnemers op de vragen: “Hoe kan Gehoord, Gezien, Gerespecteerd worden gebruikt om uitdagingen aan te pakken die door de patronen worden onthuld? Welke andere bevrijdende structuren kunnen worden gebruikt?” (5 minuten)
WAAROM? doeleinden
- Onthul hoe vaak mensen ervaren dat ze niet gehoord, gezien of gerespecteerd worden
- Onthul hoe vaak mensen zich gedragen op een manier waardoor andere mensen het gevoel hebben dat ze niet worden gehoord, gezien of gerespecteerd
- Verbeter het luisteren, afstemmen en empathie onder de groepsleden
- Merk op hoeveel er kan worden bereikt door simpelweg te luisteren
- Vertrouw meer op elkaar bij het omgaan met verwarrende of nieuwe situaties
- Bied catharsis en genezing aan na spanningen in relaties
- Help managers te onderscheiden wanneer luisteren effectiever is dan proberen een probleem op te lossen
Tips en valkuilen (voor het introduceren van “Gehoord, Gezien, Gerespecteerd”)
- Zeg: “Uw gesprekspartner is misschien al klaar voor u. Het eerste verhaal dat in gedachten komt, is vaak het beste.”
- Maak het veilig door te zeggen: “Misschien wil je niet het meest pijnlijke verhaal kiezen dat in je opkomt.“
- Maak het veilig door te zeggen: “Bescherm zorgvuldig de privacy van de verteller. Vraag welke delen van het verhaal je eventueel kunt delen met anderen.“
- Stel voor: “Als je de luisteraar bent, merk dan op wanneer je een oordeel vormt (over wat goed of slecht is) of wanneer je een idee krijgt over hoe je kunt helpen, laat het dan gaan.”
Riffs en variaties
- Als u moedig bent, vervangt u het woord ‘gerespecteerd’ door ‘geliefd‘ (d.w.z. de agape-vorm van liefde-zoeken naar het hoogste goed in anderen zonder motief voor persoonlijk gewin).
- Combineer met andere Liberating Structures die helpen om relaties te herstellen: Troika Consulting, Helpende Heuristieken, Generatieve Relaties STAR, Appreciatie Interviews, Conversatie Café
Voorbeelden
- Voor regelmatige vergaderingen om de kwaliteit van luisteren en afstemmen op elkaar te verbeteren
- Voor overgangsperioden waarin vragen over de toekomst niet kunnen worden beantwoord (bijvoorbeeld integratie na de fusie, marktverstoringen, sociale ontreddering) en empathisch luisteren is wat er nodig is
- Wanneer individuen of groepen verlies hebben geleden en een forum nodig hebben om hun verdriet of wanhoop te delen
- Een-op-een rapportage relaties top & down in een organisatie verbeteren
Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door Seeds of Compassion Practitioners en consultant Mark Jones.