Gebruikerservaring leerbokaal

Deel knowhow uit ervaring met een grotere gemeenschap.

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Een subset van mensen met directe praktijkervaring kan snel begrip bevorderen, creativiteit stimuleren en de adoptie van nieuwe praktijken onder leden van een grotere gemeenschap vergemakkelijken.

Leerbokaal-sessies hebben een kleine binnencirkel van mensen omringd door een grotere buitencirkel van deelnemers. De binnenste groep bestaat uit mensen die concrete vooruitgang hebben geboekt met een uitdaging van belang voor degenen in de buitenste cirkel. Het ontwerp van de leerbokaal maakt het gemakkelijk voor mensen in de binnencirkel om te verlichten wat ze hebben gedaan door ervaringen te delen in een gesprek met elkaar.

De informaliteit breekt de barrières af met directe communicatie tussen de twee groepen mensen en faciliteert vragen en antwoorden die heen en weer gaan. Dit schept de beste voorwaarden voor mensen om van elkaar te leren door antwoorden op hun zorgen zelf te vinden in de context van hun werkgroepen. Je kunt stoppen met het opleggen van andermans praktijken!

Vijf structurele elementen – Minimum Specificatie

1. Uitnodiging structureren

  • Vraag degenen in de leerbokaal om hun ervaring – het goede, het slechte en het lelijke – informeel, concreet en openlijk te beschrijven. Nodig ze uit om het in een gesprek met elkaar te doen alsof het publiek er niet was en ze verhalen delen rond een drinkplaats of vastzitten in een busje op weg naar het vliegveld. Moedig hen aan om te voorkomen dat ze aan het publiek worden gepresenteerd.
  • Nodig de mensen buiten de leerbokaal uit om te luisteren, observeer non-verbale uitwisselingen en stel vragen in kleine groepen.

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • 3 tot 7 stoelen in een cirkel in het midden van een kamer
  • Microfoons voor de binnenste cirkel als de hele groep groter is dan 30 tot 40
  • Indien mogelijk maken een laag podium of barkrukken zodat het voor mensen in de buitenste cirkel mogelijk is om de interacties beter te zien
  • Zoveel stoelen als nodig in een buitenste cirkel rond de binnenste cirkel, in groepjes van 3 tot 4 stoelen
  • Houd in grote groepen extra microfoons gereed voor vragen gesteld vanuit de buitencirkel

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen in de binnenste cirkel heeft een gelijke kans om bij te dragen
  • Iedereen in de buitenste cirkel heeft een gelijke gelegenheid om vragen te stellen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Eén binnen cirkelgroep van 3-7 personen
  • Eén buitenste cirkel in meerdere kleine satellietgroepen van 3-4 personen
  • 1-2-4-iedereen configuratie voor de debriefing

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Leg uit wat de leerbokaal-configuratie is en de stappen (2 mins)
  • Het gesprek in de binnencirkel gaat door totdat het op zichzelf eindigt (10 tot 25 mins)
  • Satellietgroepen in de buitenste cirkel formuleren waarnemingen en vragen (4 mins)
  • Vragen die aan de binnenste cirkel worden voorgelegd, worden beantwoord en heen en weer interactie tussen binnen- en buitencirkels gaat door zolang nodig totdat alle vragen zijn beantwoord. (10 tot 25 mins)
  • Debrief met W³ (Wat? Dus wat? Nu wat?) en vragen: “Wat lijkt nu mogelijk?” (10 tot 15 mins)

WAAROM? doeleinden

  • Verkrijg praktijkervaringen en alle vragen en antwoorden over nieuwe inspanningen op tafel zodat iedereen deze tegelijkertijd kan begrijpen
  • Creëer voorwaarden zodat nieuwe ideeën kunnen ontstaan
  • Maak ruimte voor de verbeelding en ervaring van elke deelnemer
  • Verbeter vaardigheden in luisteren, verhalen vertellen, patronen vinden, vragen stellen en observeren
  • Stel early adopters en innovators in het daglicht die praktijkervaring hebben opgedaan 

Tips en valkuilen

  • Kies voor binnenste kring alleen mensen met directe persoonlijke ervaring (ongeacht rang)
  • Kies mensen in de binnenste cirkel die representatief zijn voor de verschillende rollen en functies die coördinatie voor succes vereisen
  • Moedig mensen binnen de kring aan om concrete, zeer beschrijvende voorbeelden te delen in plaats van meningen
  • Adviseer mensen in de binnenste cirkel om je voor te stellen dat ze in een auto of een bar zijn en waar je die verhalen deelt en een gesprek voert
  • Moedig iedereen aan om zowel successen als mislukkingen te delen, “het goede, het slechte, het lelijke
  • Zorg ervoor dat er geen “toespraken” gehouden worden en dat men met elkaar praat in de binnenste cirkel, niet met de buitenste cirkel”!
  • Verzamel ALLE vragen uit de buitencirkel voordat de binnencirkel hun gesprek herstart
  • Op basis van het algemene patroon van vragen, geef de binnencirkel een keuze van welke vragen te behandelen
  • Veel plezier en moedig geanimeerde verhalen aan

Riffs en variaties

Voorbeelden

  • Voor het overdragen van kennis van functionarissen die terugkeren van Afghanistan naar degenen die hen vervangen (zie ‘Nabewerkingsrecords in het leger transformeren’ in het boek in deel drie: Verhalen uit het veld).
  • Tijdens een workshop over Bevrijdende Structuren, delen een paar ervaren beoefenaars verhalen om het begrip van nieuwe gebruikers te verdiepen over hoe aan de slag te gaan en praktische resultaten te behalen
  • Tijdens een artsenvergadering besprak een binnenkring van specialisten een uitdagende zaak in het midden van een groep huisartsen, waardoor een discussie ontstond vanuit het perspectief van specialisten en de eerstelijnszorg.
  • Een proefgroep van verkopers deelt met de rest van het verkoopteam hun ervaring met een nieuw handheld-meldapparaat. De gebruikerservaring leerbokaal hielp iedereen zich comfortabel te voelen dat ze alles wisten wat ze moesten weten om de innovatie te adopteren.
  • Voor een organisatie in de publieke sector die probeert verder te gaan het slechts verbeteren van enkele diensten
  • Leden van een uitvoerend management team hebben hun vergadering gehouden in een leerbokaal omringd door al hun managers.

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless en geïnspireerd door ons onder te dompelen in vele verschillende soorten leerbokalen door de jaren heen.