9-keer waarom?

Maak het doel van uw werk samen duidelijk.

Wilt u een schip te bouwen, trommel dan geen mensen op om hout te verzamelen en ze taken en werk toe te wijzen, maar leer ze te verlangen naar de eindeloze uitgestrektheid van de zee.

Antoine de Saint-Exupery

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Met adembenemende eenvoud kunt u voor individuen en een groep snel verduidelijken wat essentieel belangrijk is in hun werk. Je kunt snel onthullen wanneer een overtuigend doel ontbreekt in een bijeenkomst en voorkomen dat je zonder duidelijkheid vooruitgaat. Wanneer een groep een eenduidig gezamenlijk doel ontdekt, wordt meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid ontketend. U hebt de basis gelegd voor het verspreiden en opschalen van innovaties met trouw.

5 structurele elementen – Minimum Specificatie

1. Uitnodiging structureren

  • Vraag: “Wat doet u als u aan … werkt (het onderwerp of de uitdaging bij de hand)?”
  • Maak een korte lijst met activiteiten.
  • Vraag dan: “Waarom is dat belangrijk voor u?”
  • Blijf vragen: “Waarom? Waarom? Waarom?”
  • Tot negen keer toe of totdat de deelnemers niet verder kunnen gaan omdat ze het fundamentele doel van dit werk hebben bereikt.

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Onbeperkt aantal groepen
  • Stoelen voor mensen om comfortabel face-to-face te zitten; geen tafels of apparatuur nodig.

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen heeft een gelijke kans om deel te nemen en een bijdrage te leveren

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Eerste per paar, dan groepen van vier, dan de hele groep (2-4-iedereen)

5. Volgorde van stappen en tijdsindeling

  • Elke persoon in een paar wordt gedurende 5 minuten geïnterviewd door zijn of haar gesprekspartner. Beginnend met “Wat doet u wanneer u aan … werkt?” Daarna zoekt de interviewer zachtjes naar een dieper antwoord door de vraag te herhalen: “Waarom is dat belangrijk voor u?” Wisselen van rollen na 5 minuten (10 minuten).
  • Elk paar deelt de ervaring en inzichten met een ander paar (groep van 4) (5 minuten).
  • Laat de hele groep nadenken door te vragen: “Hoe beïnvloeden onze doelen de volgende stappen die we nemen?” (5 minuten).

Wie een “waarom” heeft, kan een “hoe” verdragen. Friedrich Nietzsche

WAAROM? doeleinden

  • Ontdek wat echt belangrijk is voor de groepsleden
  • Leg de basis voor het ontwerp dat zal worden gebruikt
  • Kom tot een momentum van de organisatie door de verhalen die naar boven komen
  • Door een klein aantal duidelijke antwoorden te genereren, kunt u samen met meer snelheid vooruitgaan
  • Bied een basis voor progressieve evaluatie
  • Genereer criteria om te beslissen wie er wordt betrokken

Tips en valkuilen

  • Creëer een veilige en gastvrije ruimte; vermijd oordelen
  • Veel plezier ermee: je kunt deelnemers uitnodigen “hun innerlijke peuter te kanaliseren” terwijl ze herhaaldelijk vragen waarom
  • Ga zo verder! Graaf diep met mededogen. Varieer de manieren om te vragen “waarom?” Vraag bijvoorbeeld: “Indien gisteravond, terwijl u sliep, uw droom uitkwam, wat zou anders zijn?
  • Zorg ervoor dat de vraag luidt: “Waarom is het belangrijk voor JOU?” (Dus niet de amorfe organisatie of het systeem, maar jij persoonlijk)
  • Deel de verscheidenheid aan reacties en reflecteer op verschillen tussen groepsleden. Welk algemeen doel komt naar voren?
  • Als iemand vast komt te zitten, vraag je: “Komt er een verhaal bij je op?
  • Behoud de vertrouwelijkheid wanneer zeer persoonlijke verhalen worden gedeeld
  • Maak een verduidelijkend doel met 9-keer Waarom?

Riffs en variaties

  • Combineer een kort waarderend interview met 9-keer waarom. Begin met het interview en vraag vervolgens: “Waarom is het succesverhaal dat u hebt gedeeld belangrijk voor u? Waarom, waarom, waarom?”
  • Vraag de kleine groepen of “een fundamentele rechtvaardiging voor het besteden van tijd en geld aan het werk” naar voren kwam in het gesprek. Een duidelijk persoonlijk doel plus een rechtvaardiging door de groep kan de verspreiding van een initiatief snel bevorderen. Werk in de richting van een enkele zin die het werk van de groep krachtig rechtvaardigt voor anderen: “We bestaan ​​om …!” of “We bestaan ​​om te stoppen…!”
  • Vraag in een zakelijke context: “Waarom zouden mensen hun geld aan jou uitgeven? Waarom zouden leiders willen dat je je bedrijf in hun land bestuurt?”
  • Voeg 10 “hoe” vragen toe nadat je duidelijkheid hebt over waarom (het wordt VEEL gemakkelijker).
  • Een goed doel is nooit gesloten. Maak het dynamisch onvolledig door iedereen uit te nodigen om bijdragen te leveren en wederzijds begrip te kweken voor de diepste behoefte aan je werk.
  • Neem antwoorden op Post-it.-notities op, nummer ze en blijf op een flip-over. U kunt de antwoorden in een driehoek rangschikken: brede antwoorden bovenaan en gedetailleerde antwoorden onderaan. Vergelijk en debrief.
  • Vraag: “Waarom is dat belangrijk voor je gemeenschap?” “Waarom? Waarom? Waarom?…”
  • Gebruik de chatfunctie tijdens een Webinar om een ​​doelverklaring te formuleren: deelnemers reflecteren op de negen vragen en delen hun ideeën in de chatbox.
  • Link naar Van-doelstelling-tot-praktijk; Generatieve Relaties; Wijze Menigte; Wat, dus wat, wat nu? en veel andere bevrijdende microstructuren.

Voorbeelden

  • Voor het maken van een overtuigend, gezamenlijk doel om een ​​samenwerkende onderzoeksorganisatie te starten. “The Quality Commons”, een onderzoeksnetwerk voor gezondheidszorg dat bestaat uit vertegenwoordigers van zeven gezondheidssystemen in de Verenigde Staten, gebruikte 9-keer Waarom als een stap in de Doelstelling-tot-Praktijk Liberating Structuur.
  • Voor het begin van een coaching sessie, inclusief Trojka Consulting of Wijze Menigte.
  • Ter verduidelijking van het doel achter de lancering van een nieuw product.
  • Voor het verankeren van elk element van een Ontwerp Storyboard door te vragen: “Waarom is deze activiteit of element belangrijk voor u? Wat voegt het toe aan de stroom van uitwisselingen tussen deelnemers?
  • Voor u als individu om uw persoonlijke doel te verduidelijken

Attributie: Liberating Structuur ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door Geoff Bellman, auteur en consultant.