Wat ik van je nodig heb

Breng essentiële behoeften naar boven over functies heen en accepteer of wijs verzoeken om ondersteuning af.

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Mensen die in verschillende functies en disciplines werken, kunnen snel verbeteren hoe ze elkaar vragen wat ze nodig hebben om succesvol te zijn. U kunt misverstanden de wereld uit helpen of vooroordelen die in de loop van de tijd zijn ontwikkeld, oplossen door duidelijk te maken wat groepsleden nodig hebben om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Aangezien deelnemers kernbehoeften verwoorden aan anderen en elke persoon die bij de uitwisseling betrokken is de kans krijgt om te reageren, stimuleer je helderheid, integriteit en transparantie terwijl je samenhang en coördinatie tussen silo’s bevordert.

5 structurele elementen – Minimum Specificatie

1. Uitnodiging structureren

  • Nodig deelnemers uit om te vragen wat zij van anderen nodig hebben (vaak in verschillende functies of disciplines) om succesvol een specifiek doel te bereiken
  • Nodig ze ook uit om ondubbelzinnig te antwoorden op de verzoeken van anderen

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Grote ruimte voor 3 tot 7 functionele clusters van deelnemers in verschillende secties
  • Stoelen voor een groep van 3 tot 7 personen om in een cirkel in het midden van de kamer te zitten
  • Document voor deelnemers om behoeften en antwoorden vast te leggen

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen is opgenomen in zijn of haar functionele cluster
  • Iedereen heeft een gelijke kans om bij te dragen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Drie tot zeven functionele clusters (geen limiet op het aantal deelnemers in elk cluster)
  • Eén groep van 3 tot 7 woordvoerders die namens elk functioneel cluster spreken

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Verklaar het proces door de onderstaande stappen te beschrijven. Herhaal het doel of de uitdaging om aangesproken te worden om ervoor te zorgen dat de context voor iedereen gelijk is. Benadruk dat verzoeken duidelijk en specifiek moeten zijn om een ​​ondubbelzinnig ja of nee antwoord te krijgen. Maak duidelijk dat geen andere antwoorden dan ja, nee, ik zal proberen, en wat dan ook toegestaan zijn. Verspreid de functionele clusters rond in de ruimte. (3 minuten)
  • Functionele clusters gebruiken 1-2-4-iedereen (of 1-2-iedereen) om een ​​lijst te maken van hun belangrijkste behoeften van elk van de andere functies in de ruimte. Behoeften worden uitgedrukt als verzoeken die met zorg en nuance kunnen worden weergegeven in de volgende vorm: “Wat ik van u nodig heb is _____.” Clusters reduceren hun lijsten tot twee belangrijkste behoeften, noteren deze in hun verwachte vorm en selecteren een woordvoerder voor vertegenwoordig de cluster. (5-15 minuten)
  • Alle woordvoerders verzamelen zich in een cirkel in het midden van de ruimte.
  • Een voor een geven woordvoerders hun twee behoeften aan aan elk van de andere woordvoerders rond de cirkel. In dit stadium nemen woordvoerders notities van verzoeken, maar niemand geeft antwoorden of antwoorden. (15 minuten).
  • Individueel werkend (of door overleg te plegen met anderen in hun functionele cluster), schrijft elke woordvoerder een van de vier antwoorden op elk verzoek: ja, nee, ik zal het proberen of wat dan ook (wat betekent dat het verzoek te vaag was om een ​​specifiek antwoord te geven) . (5-10 minuten)
  • Door elke woordvoerder in de groep tegelijkertijd te woord te staan, herhaalt elke woordvoerder in de kring de verzoeken die door hem of haar zijn gedaan en deelt hij vervolgens zijn of haar antwoorden (ja, nee, ik zal het proberen of wat dan ook). Geen discussie! Geen uitwerking! (10 minuten)
  • Nabespreking met “Wat, dus wat, wat nu?” (15 minuten).

WAAROM? doeleinden

  • Leer hoe u functionele en / of persoonlijke behoeften duidelijk kunt formuleren
  • Oefen met vragen welke functies en / of individuen nodig hebben
  • Leer hoe u duidelijke antwoorden op verzoeken kunt geven
  • Herstel en / of verbeter de communicatie binnen functionele clusters
  • Maak vorderingen over functionele silo’s
  • Verbreek verbanden die verbroken zijn
  • Krijg alle problemen tegelijkertijd op tafel zodat iedereen het kan zien
  • Verminder frustratie door vooroordelen en geruchten te elimineren
  • Bouw vertrouwen op zodat groepsleden verantwoording kunnen delen met integriteit

Tips en valkuilen

  • Herinner de deelnemers eraan dat een antwoord van alle kanten betekent dat hun verzoek te vaag was om een ​​specifiek antwoord te geven
  • Voer de regel “geen onmiddellijke reactie” strikt uit
  • Voer strikt de regel uit dat de enige antwoorden ja, nee, ik zal het proberen of wat dan ook (geen verdere uitwerking is toegestaan)
  • Moedig iedereen aan te vragen wat echt nodig is om succesvol te zijn
  • Veel plezier en moedig een veilige hoeveelheid drama aan
  • Neem niet meer dan 7 rollen / functies op 
  • Probeer in de debriefing te ontdekken dat mensen goed zijn in klagen en niet zo goed in het vragen naar wat ze nodig hebben. “Wat ik van je nodig heb” helpt u over te gaan van klachten naar geldige verzoeken.
  • Gebruik vraag-en-antwoordkaarten om groepen te helpen bij het scherper maken van hun verzoeken

Riffs en variaties

  • Overweeg een tweede ronde als teveel onopgelost of onduidelijk is: het maken van concrete en duidelijke verzoeken is een essentiële vaardigheid!
  • Geef de deelnemers in de debrief een kans om te verwoorden wat niet van hen is gevraagd: iets dat is verwaarloosd dat zou helpen het doel van de groep te bereiken, maar niet werd gevraagd
  • Gebruik in plaats van functionele clusters dezelfde Wat ik van je nodig heb-reeks met een groep of een team van individuen die onderling afhankelijk zijn
  • String samen met Helpende Heuristieken, Geïntegreerde ~ Autonomie, Waarderende Interviews, Ecocycle

Voorbeelden

  • Voor een wereldwijde technische groep (met leden in meerdere landen) die geconfronteerd wordt met de noodzaak om beslissingen te nemen in een snel veranderende markt (zie “Verantwoording krijgen, eigendom en vervolging” in deel drie: Verhalen uit het veld).
  • Voor drie topmanagers die moeite hebben om een ​​consistente richting te geven aan het volgende niveau van leiders in de organisatie
  • Voor leidinggevenden in het ziekenhuis en managers die een patiëntgericht zorginitiatief lanceren dat samenwerking met meerdere specialismen vereist
  • Om één-op-één relaties te helpen meer generatief te worden

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door consultant Kathie Dannemiller en professor Dan Pesut.