Ruimte maken met TRIZ

Stop contraproductieve activiteiten en gedrag om ruimte te maken voor innovatie.

Elke daad van schepping is eerst een daad van vernietiging.

Pablo Picasso

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Je kunt ruimte vrijmaken voor innovatie door een groep de mogelijkheid te geven los te laten wat het weet (maar zelden toegeeft) wat hun succes beperkt en door creatieve destructie uit te nodigen. TRIZ maakt het mogelijk om alle onderwerpen aan te kaarten en moedigt het ketterse denken aan.

De vraag “Wat moeten we stoppen om vooruitgang te boeken voor ons diepste doel?” levert serieus leuke maar toch zeer moedige gesprekken op.

Omdat vaak iedereen uitbarst in lachen, krijgen kwesties die anders taboe zijn een kans om te worden gelucht en geconfronteerd. Met creatieve vernietiging komen kansen voor vernieuwing, omdat lokale actie en innovatie snel de bovenhand krijgen. Wauw!

Wat betekent TRIZ?

TRIZ is het Russische acroniem voor

“Teoriya Resheniya Izobretatelskikh Zadatch”

wat de ‘Theory of Inventive Problem Solving‘ betekent, ontwikkeld in 1946 door de Sovjet-uitvinder Genrich Altshuller en zijn collega’s.

5 structurele elementen – Minimum Specificaties

1. Uitnodiging structureren

Vraag volgende in dit 3-stappen proces:

  1. “Maak een lijst van alles wat u kunt doen om ervoor te zorgen dat u het slechtst denkbare resultaat behaalt met betrekking tot uw topstrategie of doelstelling.”
  2. “Ga item per item door deze lijst en vraag jezelf af:” Is er iets dat we op dit moment aan het doen zijn, op welke manier of vorm dan ook, lijkt op dit item? “Wees brutaal genoeg om een ​​tweede lijst te maken van al je contraproductieve activiteiten / programma’s / procedures.”
  3. “Doorloop de items op uw tweede lijst en bepaal welke eerste stappen u zullen helpen te stoppen met wat u weet dat ongewenste resultaten creëert?”

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Onbeperkt aantal kleine groepen van 4 tot 7 stoelen, met of zonder kleine tafels
  • Papier voor deelnemers om op te nemen

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen die betrokken is bij het werk is inbegrepen
  • Iedereen heeft een gelijke kans om bij te dragen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Groepen met 4 tot 7 deelnemers
  • Gevestigde teams of gemengde groepen

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Na introductie, drie segmenten: 10 minuten voor elk segment
  • Introduceer het idee van TRIZ en identificeer een ongewenst resultaat. Laat de groepen indien nodig brainstormen en het meest ongewenste resultaat kiezen (5 minuten).
  • Elke groep gebruikt 1-2-4-iedereen om een ​​eerste lijst te maken van alles wat het kan doen om ervoor te zorgen dat dit het meest ongewenste resultaat bereikt (10 minuten).
  • Elke groep gebruikt 1-2-4-iedereen om een ​​tweede lijst te maken van alles wat het momenteel doet en dat lijkt op items op hun eerste lijst (10 minuten).
  • Elke groep gebruikt 1-2-4-iedereen om voor elk item in de tweede lijst te bepalen welke eerste stappen zullen helpen om deze ongewenste activiteit / programma / procedure te stoppen (10 minuten).

WAAROM? doeleinden

  • Maak het mogelijk om het onuitsprekelijke te spreken en skeletten uit de kast te krijgen
  • Maak ruimte voor innovatie
  • Leg de basis voor creatieve destructie door op een leuke manier hard te werken
  • TRIZ kan worden gebruikt vóór of in plaats van visiesessies
  • Bouw vertrouwen op door samen op te treden om barrières te verwijderen

Tips en valkuilen

  • Stap in TRIZ met een geest van serieus plezier
  • Accepteer geen ideeën om iets nieuws of aanvullends te doen: zorg ervoor dat suggesties betrekking hebben op het stoppen van activiteiten of gedragingen, niet op het starten van nieuwe dingen. Het is het wachten waard.
  • Begin met een ZEER ongewenst resultaat, bevestig snel uw suggestie met de groep
  • Inchecken met groepen die hard lachen of er verward uitzien
  • Neem de tijd voor groepen om overeenkomsten te identificeren met wat ze nu doen en onderzoek hoe dit schadelijk is
  • Neem de mensen op die betrokken zijn bij het stoppen van de activiteiten die naar buiten komen en vraag: “Wie moet nog worden betrokken?”
  • Neem echte beslissingen over wat er gestopt zal worden (nummer de beslissingen 1, 2, 3, …) in de vorm van “Ik stop” en “we zullen stoppen”.

Riffs en variaties

  • Ga dieper met een tweede of derde ronde om het begrip van ongewenste resultaten te verfijnen of te verdiepen.
  • Koppel deze resultaten (creatieve destructie) aan een brede evaluatie van activiteiten via Ecocycle Planning.
  • Deel actiestappen: ga dan dieper en breng samen met Trojka Consulting, Wijze Menigte of Open Space.

Voorbeelden

  • Voor het verminderen van schade aan patiënten die veiligheidsrisico’s ervaren (bijv. Chirurgie aan de verkeerde kant, vallen van de patiënt, medicatie fouten, iatrogene infecties) met multifunctionele groepen: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we altijd aan de verkeerde kant werken?”
  • Om institutionele leiders te helpen merken hoe zij per ongeluk verschillende stemmen uitsluiten: “Hoe kunnen we beleid en praktijken bedenken die maar voor een select aantal mensen werken?”
  • Voor IT-professionals: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we een IT-systeem bouwen dat niemand wil gebruiken?”
  • Voor leiderschap: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dezelfde dingen blijven doen met dezelfde mensen terwijl we om andere resultaten vragen?”

Attributie: Liberating Structure ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless. Geïnspireerd door de gelijknamige Russische technische aanpak.