Generatieve relaties (STAR)

Onthul verhoudingspatronen die verrassende waarde of disfuncties creëren.

Wat wordt mogelijk gemaakt?

Je kunt een groep mensen helpen te begrijpen hoe ze samenwerken en veranderingen identificeren die ze kunnen aanbrengen om de prestaties van de groep te verbeteren. Alle leden van de groep stellen huidige relatiepatronen vast en bepalen samen hoe ze actie moeten ondernemen, zonder tussenpersonen.

Het STAR-kompas helpt groepsleden te begrijpen wat hun relaties min of meer generatief maakt. Het kompas dat in de initiële diagnose werd gebruikt, kan later ook worden gebruikt om de voortgang te evalueren van relaties die generatiever zijn.

5 structurele elementen – Minimum Specificatie

1. Uitnodiging structureren

Nodig deelnemers uit om hun werkgroep of team te beoordelen in termen van vier kenmerken:

  • S (separateness) afzonderlijkheid: de hoeveelheid diversiteit in perspectief, expertise en achtergrond onder de groepsleden
  • T (tuning) afstemming: het niveau van diep luisteren, reflecteren en samen uitdagingen aangaan
  • A (action opportunities) actie: het aantal mogelijkheden om te handelen op ideeën of te innoveren met groepsleden
  • R (reasons) redenen om samen te werken: de voordelen van samenwerken

Nodig ze uit om gezamenlijk actie te ondernemen om generatieve resultaten te stimuleren

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Tabellen voor kleine groepen van 4, met een STAR-kompasgrafiek en pennen voor elk individu
  • Een STAR-kompasgrafiek op een flip-overpagina voor elke kleine groep
  • Een STAR-kompasgrafiek op een flip-overpagina voor de hele groep

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen in een werkgroep of team is inbegrepen
  • Iedereen heeft een gelijke kans om bij te dragen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • Individueel om eerste beoordelingen te maken
  • Kleine groepen
  • Hele groep

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Deelnemers beoordelen individueel waar het team is met betrekking tot elk van de vier elementen (5 min.):
    • (S) Hoe divers zijn we als groep? Schetsen we onze verschillende perspectieven onder de leden?
    • (T) Hoe goed zijn we op elkaar afgestemd?
    • (A) Hoeveel handelen we samen?
    • (R) Hoe belangrijk is het dat we samenwerken? Hoe duidelijk is ons doel?
  • In kleine groepen plaatsen de deelnemers een punt langs elk kompasas en praten ze met hun buren (1-2-4) over hun keuze, op zoek naar consensus en verschillen (5 min).
  • Kleine groepen beslissen welk type resultaten worden gegenereerd door het patroon van interactie dat ze hebben geïdentificeerd (5 min): 
  • Voorbeelden:
    • Hoge afstemming + geen actie = we kunnen goed opschieten maar bereiken weinig
    • Hoge actie + lage afstemming = routinematige resultaten zonder innovatie
    • Hoge afstemming + hoog afzonderlijkheid + veel actie + weinig redenen om samen te werken = veel valse starts, etc.
  • In kleine groepen, brainstorm actiestappen om elementen te stimuleren die aandacht nodig hebben (5 min)
  • Hele groep stelt een lijst samen met actiestappen en beslist “Welke eerste stappen kunnen we nu nemen?” (5 min)

WAAROM? doeleinden

  • Verbeter de prestaties van een team
  • Help een team meer zelfsturend en autonoom te worden
  • Verscherp het doel en de identiteit van de groep
  • Help mensen afstand te nemen van individuen de schuld te geven en hun patronen van interactie te begrijpen
  • Combineer “diagnose en behandeling” zonder de planners van de doeners te scheiden
  • Minder frustratie van mensen die niet gelukkig zijn met de teamdynamiek en resultaten

Tips en vallen

  • Start bij individuen, dan naar paren, en daarna tafelgesprekken
  • Vermijd het maken van goede of foute beoordelingen over waar mensen het team beoordelen
  • Moedig teamleden aan om hun eigen remedies te onderzoeken, te organiseren en ernaar te handelen
  • Voltooi de activiteit met ten minste één specifieke actie voor elke deelnemer
  • Zorg ervoor dat wie wat gaat doen tegen wanneer, duidelijk is voor iedereen

Riffs en variaties

Combineer met Liberating Structures die lage beoordelingen van het kompaspunt kunnen stimuleren:

Gebruik met virtuele groepen door deelnemers uit te nodigen om hun STAR-beoordelingen met een punt op de kaart op het whiteboard te plaatsen en vervolgens in paren en met de hele groep te chatten over het patroon dat te voorschijn komt. Misschien wil je een “synthesizer” -rol creëren om dingen in beweging te houden. Genereer actiestappen via een chat-versie van 1-2-All.

Voorbeelden

  • Voor een strategie-retraite, aandacht vestigen op groepsdynamica en resultaten
  • Voor het bepalen van de samenstelling en het doel van een nieuw team of een nieuwe taskforce
  • Voor twee mensen om te gebruiken bij het herstellen van hun relatie

Attributie: Ontwikkeld door professor Brenda Zimmerman (lees meer van professor Zimmerman bij Change-Ability). Aangepast door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless.