Ecocycle

Analyseer het volledige portfolio van activiteiten en relaties om obstakels en kansen voor vooruitgang te identificeren.

Wat wordt mogelijk gemaakt?

U kunt veel voorkomende knelpunten die effectiviteit verstikken verminderen door de activiteitenportfolio van een groep te sorteren, en te bepalen welke elementen onvoldoende gevoed zijn en welke elementen star zijn en bijgevolg de voortgang belemmeren.

De Ecocycle maakt het mogelijk om met iedereen die betrokken is bij de activiteiten tegelijkertijd acties te selecteren, te prioriteren en te plannen, in tegenstelling tot de conventionele manier om dit met een kleine groep mensen achter gesloten deuren te doen. Bovendien helpt de Ecocycle iedereen het bos EN de bomen te zien – ze zien waar hun activiteiten in de grotere context met anderen passen.

Ecocycle Planning nodigt leiders uit om zich naast typische thema’s als groei of efficiëntie ook te richten op creatieve destructie en vernieuwing. De Ecocycle maakt het mogelijk om wendbaarheid, veerkracht en duurzame prestaties te stimuleren door alle vier fasen van ontwikkeling in het planningsproces op te nemen.

5 structurele elementen – Minimale Specificaties

1. Uitnodiging structureren

Nodig de groep uit om huidige activiteiten te bekijken, organiseren en prioriteren met behulp van vier ontwikkelingsfasen: geboorte, volwassenheid, creatieve vernietiging en vernieuwing.

Nodig de groep uit om actiestappen te formuleren die gekoppeld zijn aan elke fase:

  • acties die de groei versnellen tijdens de geboortefase
  • acties die het leven verlengen of de efficiëntie verhogen tijdens de volwassenheidsfase
  • acties die dode hout snoeien of starre praktijken achterwege laten tijdens de creatieve vernietigingsfase
  • acties die creatieve mensen verbind of het terrein voorbereiden op geboorte tijdens de vernieuwingsfase

De leiderschapshouding die voor elke fase vereist is, kan worden gekarakteriseerd als ondernemer, manager, ketter en netwerker.

2. Hoe de ruimte is gerangschikt en welke materialen nodig zijn

  • Een kamer met een open vlakke muur en open ruimte voor deelnemers om comfortabel voor de muur te staan
  • Stoelen voor mensen om te zitten in groepen van 4, met of zonder kleine ronde tafels
  • Een leeg werkblad van de Ecocycle-kaart voor elke deelnemer en een grote wall-poster-versie op de muur
  • Post-it notities voor elke activiteit

3. Hoe participatie wordt verdeeld

  • Iedereen die betrokken is bij het werk is inbegrepen, alle niveaus en functies
  • Iedereen heeft een gelijke kans om bij te dragen

4. Hoe groepen zijn samengesteld

  • 1-2-4-All
  • Kleine groepen voor actiestappen

5. Volgorde van stappen en tijdtoewijzing

  • Introduceer het idee van de Ecocycle en deel een lege kaart uit aan elke deelnemer (5 min)
  • Vraag de deelnemers om hun individuele activiteitenlijsten te genereren: “Maak voor uw werkgroep (bijvoorbeeld afdeling, functie of geheel bedrijf) een lijst van alle activiteiten (projecten, initiatieven) die uw tijd innemen.” (5 min)
  • Vraag hen om in paren te werken om te beslissen over de plaatsing van elke activiteit in de Ecocycle. (10 min)
  • Nodig ze uit om groepen van 4 te vormen en finaliseer de plaatsing van activiteiten op de Ecocycle. (15 min)
  • Laat elke groep zijn activiteiten op Post-it-notities zetten en een kaart voor de hele ruimte maken door de groepen één voor één uit te nodigen om hun Post-its op de grotere kaart te plaatsen. (15 min)
  • Vraag elke groep om een ​​stap terug te doen en het patroon van plaatsingen te verteren. Vraag hen om zich te concentreren op alle activiteiten waarover consensus bestaat over hun plaatsing. 
  • Vraag (15 min): 
    • Welke activiteiten hebben we nodig om op een creatieve manier te vernietigen of stoppen om verder te gaan? 
    • Welke activiteiten hebben we nodig om uit te breiden of beginnen we verder te gaan?
  • In kleine groepen maakt u voor elke activiteit die moet worden gestopt (activiteiten die zich in de “Stijfheid“-val bevinden) een eerste-actie-stap. (10 minuten. of meer, afhankelijk van het aantal activiteiten en groepen)
  • In kleine groepen, maak voor elke activiteit die moet starten of meer bronnen krijgt (activiteiten in de “Armoede”-val), een eerste-actie-stap. (10 minuten. of meer zoals hierboven)
  • Vraag alle groepen om zich te concentreren op alle activiteiten waarvoor geen consensus bestaat. 
  • Voer een korte conversatie om betekenis te geven aan de verschillen in plaatsing. Maak indien mogelijk eerste-actie-stappen om ze allemaal af te handelen. (10 min)

WAAROM? doeleinden

  • Prioriteiten stellen
  • Breng een portfolio van strategieën in evenwicht
  • Identificeer verspilling en kansen om middelen vrij te maken
  • Breng en deel alle perspectieven tegelijk
  • Creëer veerkracht en onderdruk verstoringen door programma’s samen te reorganiseren
  • Om het hele plaatje, het bos EN de bomen te onthullen

Tips en vallen

  • Voer uw eerste sessie voor Ecocycle Planning niet uit met de volledig portfolio met marktstrategieën van uw groep. Begin met een eenvoudiger programma, iets tastbaars met gedeelde ervaring.
  • Herinner de deelnemers eraan dat alle fasen van de Ecocycle onderdelen van een gezonde organisatie moeten zijn
  • Wees heel duidelijk over het domein of de soort activiteiten die worden overwogen, controleer activiteiten om er zeker van te zijn dat ze op een vergelijkbare schaal en hetzelfde domein zijn
  • Visies opnemen van binnen en buiten de organisatie of functie (diverse deelnemers en klanten kunnen helpen)
  • Voorbereidingen en expliciete criteria voor elk kwadrant kunnen helpen of interfereren
  • Aarzel niet om een ​​tweede ronde te doen
  • Het identificeren van de “Stijfheid” en “Armoede” valkuilen, plus het verbinden van specifieke activiteiten met deze labels, lanceert de zoektocht naar oplossingen
  • Lees meer van professor Brenda Zimmerman op “Change-Ability” en bekijk het fragment uit haar boek Edgeware

Riffs en variaties

  • Vraag de deelnemers om een ​​lijst op te stellen van al hun belangrijke relaties met interne en externe klanten / leveranciers (naast hun activiteiten) en deze te plaatsen op de Ecocycle. Vraag hen om de relaties met dezelfde vragen die voor de activiteiten worden gebruikt te evalueren en om ze op te nemen in de laatste vier stappen van het planningsproces van Ecocycle. Sterk aanbevolen!
  • String samen met Panarchy, 1-2-4-iedereen, “Wat ik van je nodig heb” en Open Space
  • TRIZ kan helpen om het Creative Destructie-kwadrant te verdiepen
  • Bij virtuele groepen kan je deelnemers uitnodigen om hun Ecocycle-beoordelingen met een punt op het whiteboard te plaatsen en vervolgens in paren en met de hele groep te chatten over het patroon dat naar voren komt. Voordat de volledige groep de plaatsingen doet, gebruik stilte en gepaarde chat (1-2-Alles) om begrip op te bouwen. Men moet het eens worden over een korte gemeenschappelijke lijst van activiteiten of relaties om het in kaart brengen te vereenvoudigen. Nummer of letter elk item en laat de plaatsingen één voor één gebeuren. Zeef en sorteer antwoorden met een whiteboard en een persoon die een rol speelt als ‘synthesizer’. Maak je geen zorgen over perfectie in de eerste rondes. Virtuele sessies kunnen face-to-face uitwisselingen verdiepen of aanvullen.
  • Wat, dus wat, wat nu? en 25/10 Crowd Sourcing kan helpen om actie te stimuleren

Voorbeelden

  • Voor een beoordeling van de serviceportfolio met een afdeling informatietechnologie
  • Voor verpleegkundige kaderleden en academici die hun benadering van het onderwijs transformeren (evaluatie van de geschiedenis en voorgestelde veranderingsinitiatieven)
  • Voor het plannen van veranderingen in het persoonlijke leven van een persoon, het doorzoeken van activiteiten en het vormgeven van de volgende stappen
  • Voor het versnellen van de prestaties van een uitvoerend team te midden van de integratie van een nieuw aangekocht bedrijf (het doorzoeken van een mix van twee productlijnen en onderzoeksmogelijkheden)

Attributie: Aangepast door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless van professor Brenda Zimmerman (zie www.change-ability.ca) en ecologen (zie http://www.resalliance.org).

Bijkomend materiaal